Sara Näslund

Möt Sara Näslund som landat hos Storsjömäklarna efter 12 års mäklande här i Östersund och på andra orter. Hon berättar om vad som gör att hon gillar sitt jobb och hur hon jobbar för ett lyckat resultat.

 

Vilken är din styrka som mäklare?

Jag har två öron och en mun – och jag tycker att de ska användas i motsvarande utsträckning också. För mig är det viktigt att verkligen lyssna in säljarens önskemål och behov, fånga upp förväntningar och skräddarsy försäljningen utifrån det.

Dialogen mellan mäklare och säljare, transparensen i säljprocessen och tydlig kommunikation är viktiga ingredienser i god affär. Då är det en stor fördel att varje enskild mäklare sköter hela bostadsaffären, det minimerar risken för att saker faller mellan stolarna.

Vad är det som driver dig?

Själv drivs jag av ambitionen att alltid göra mitt bästa, har en nästan jobbig vilja att hjälpa folk tillrätta. För det är ju en sorts matchmaking, att hitta samförstånd mellan säljare och köpare så att alla känner sig nöjda i affären. Det händer att en försäljning leder till riktig vänskap mellan säljare och köpare – det är ju extra kul.

Vilka är dina bästa tipsen inför en försäljning?

Ett av de bästa råden är: Gör klart de sista listerna! Det kan tyckas närmast löjligt, men vid försäljning påverkar ”nästanfärdiga” projekt mer än man tror. Även om du som säljer inte tycker att det stör lovar jag att det sticker i ögonen på den som är intresserad av att köpa din bostad.

Sedan tycker jag att man ska jämföra mäklare och kanske titta på annat än prislappen också. En försäljning bygger på förtroende och kommunikation – så det blir ju viktigt att du känner tilltro till mäklaren. Sedan är det viktigt att ha rimliga förväntningar på slutpriset – det är därför vi jobbar med acceptpriser och inte lockpriser.

Varför tror du att kunderna väljer att vända sig till Storsjömäklarna?

Jag upplever att kunderna tycker om vårt sätt att jobba, där mäklaren är personligen ansvarig och sköter hela försäljningen själv, utan assistenter. Att vi är lokala och att vi har en högkvalitativ prägel. Vi är helt enkelt noga med alla delar i försäljningen, bilder, beskrivningar och marknadsföring som gör bostaden rättvisa.