Sofia Andersson

Träffa Sofia som bestämde sig för att bli mäklare efter att ha träffat en ung kvinnlig mäklare som inspirerade. Med ett genuint intresse för människor, juridik och affärer har Sofia inte ångrat sitt val och inspirerar gärna andra.

 

Vad är det bästa med att vara mäklare på Storsjömäklarna?

Det är ett oerhört omväxlande och varierande yrke – jag får träffa olika typer av människor som jag kanske aldrig hade träffat annars. Jag har alltid jobbat med serviceyrken där man hjälper människor tillrätta.

Hos oss har vi som mäklare hela ansvaret för affären från början till slut, vi har varken visningsvärdar eller assistenter. För kunden innebär det mäklaren ansvarar för hela försäljningsprocessen och ingenting behöver falla mellan stolarna. En extra trygghet för kunderna, för mig som mäklare blir mitt jobb mer omväxlande och roligt. Dessutom har jag full kontroll på hela försäljningsprocessen.

Vilket är ditt bästa tips inför en försäljning?

Var ute i god tid om du kan. Då hinner du besiktiga och kanske fixa till det där sista som ännu inte är gjort – fixa lister eller måla en vägg. Det kan vara en god idé att rensa undan det man inte behöver, det ska ju ändå rensas och packas när försäljningen gått bra. Har du däremot ont om tid, ta hjälp av mäklaren för prioriteringar för att vi ska kunna få ut bostaden så snabbt som möjligt.

Nyckeln till en bra bostadsaffär

Ha inte för bråttom och välj en bra och engagerad mäklare som håller dig uppdaterad genom hela försäljningsresan. Som mäklare älskar jag dialogen med kunderna, vara på tårna och inte tappa fokus.

Det är också viktigt att kanske hålla realistiska förväntningarna på slutpriset. Tillsammans jobbar vi fram ett acceptpris som vi bedömer ligga korrekt och som du som säljare kan acceptera – rullar sedan budgivningen på med ivriga spekulanter kan priset förstås bli högre.

Varför tror du att kunder väljer Storsjömäklarna?

Vi får många uppdrag på rekommendationer eller som följdaffärer. Att vi är lokala, oberoende och att vi som mäklare är den enda kontaktpersonen är viktiga komponenter. Sedan satsar vi mycket på att göra bostaden rättvisa med bra bilder och beskrivningar. Det ska vara proffsigt och hålla hög klass. Vi gillar ju att leverera hög kvalitet och helst över förväntan.